Trening – er det alltid så sunt?

Den norske folkesjela er matet med en tro på at trening er det sunneste som finnes. Inaktivitet er med på å skape uhelse i form av overvekt og diabetes. Vi står i dag ovenfor store utfordringer grunnet vår moderne livsstil, med for mye sitting og for lite bevegelse. Men er trening alltid positivt for helsa, eller kan det også skape sykdom, stress, utbrenthet….?

I dag er kunnskapsnivået om helse og egen kropp på nivå med kunnskapen om hvordan man manøvrerer sine elektroniske gadgets. Informasjonen man baserer sine helsevalg på, er mange ganger også innhentet gjennom påvirkning av nye trender, servert gjennom media. Kroppen fungerer energi-messig litt som en mobiltelefon. Vi får energi (”lader batteriet”) gjennom å spise mat og å hvile. Alt annet, det vil si jobb, trening, lage mat, rydde huset osv., bruker av energireserven (”tapper batteriet”). Det er således viktig at det er balanse mellom aktivitet og hvile.

”We are not human doings, we are human beings”

En måte kroppen skiller seg mot mobiltelefonen er batterikapasiteten, og måten det fungerer på. Når mobiltelefonen din er utladet, er den ikke-fungerende til du har matet den med en smule strøm igjen. Kroppen derimot, har oppsparte midler på energikontoen, og bruker denne energien når du kjører kroppen din (ditt operativsystem) for hardt. Mennesket kan altså klare en periode med for mye aktivitet og uten tilstrekkelig hvile – men får betale for det på lang sikt med nedsatt helse. Å kjøre kroppen for hardt er som å handle på kreditt, smellen kommer før eller siden. En toppleder kan dermed klare å prestere både på jobb og hver kveld i Nordmarka. Men det behøver ikke bety at det er sunt. Kroppen har en unik evne til å bytte langvarig helse mot kortsiktig overlevelse. Hva skjer når kroppen har brutt ned energi-reserven for å kjøre noen ekstra hundre mil på sykkelen?

Tidligere beveget vi oss mer i hverdagen. Nå sitter vi mer stille. Av de som sitter stille har vi to grupper som risikerer helsa sin på forskjellige måter (de som trener passe mye tilhører gruppen som ikke risikerer helsen sin): En gruppe er for inaktiv ”hele tiden”, den andre gruppen trener hardt når de ikke sitter, for hardt i forhold til den tid de bruker til å bygge opp kroppen gjennom hvile og et godt kosthold. De betaler med et stresset system. Symptomene kan være forkjølelser, skader, svingende humør, manglende energi, smerter i kroppen, med mer. Hard fysisk aktivitet er nedbrytende. Bare med nok hvile kan kroppen bygge seg opp og bli sterkere. Forskjellen på Marit Bjørgen og den spreke arbeideren som vil vinne merke på Birken er at den ene bare skal prestere på en arena, den andre på to. Marit kan altså hvile mange av timene topplederen skal produsere.

Overtrening er i dag ikke bare et problem i idretten, men i økende grad for stillesittende arbeidere eller studerende Ola og Kari, med for mange og tøffe treningsøkter per uke. Jeg treffer dem hver dag. Når jeg forteller dem det kroppene deres har prøvd å fortelle dem over en tid, gjennom et eller annet symptom –at de er overbelastede, overtrente, på vei mot veggen, slitne, i ubalanse -sier de: ”men trening er jo sunt”.

Og svaret er ja – men bare dersom det er nok energi i systemet! I annet fall brytes kroppen ned for å tilgodese energibehovet. Som regel minsker sexlyst. Dernest blir immunsystemet svekket. Symptomene kan dukke opp som perler på en snor, men ofte når kroppen har blitt ganske nedkjørt. Det gjelder å balansere sine oppbyggende og nedbrytende aktiviteter. I dag, med presset i arbeidsmarkedet, selvbilder som ikke kjenner igjen seg selv i speilet, en matkultur som mer forer matgigantene enn menneskekroppen, og ensidige, konkurransefokuserte treningsmetoder, så er det lett å bli overtrent. Eller rettere sagt gjøre for mye, være for lite. For noen er 2 treninger i uken for mye. Dersom resten av bildet er preget av stress og for lite hvile, kan det være de øktene som tapper batteriet for de siste kreftene. Når signalene ikke registreres bevisst, med en forandring i stress/aktivitetsnivået,  blir veggen siste utvei for kroppen for å få en pause. Men hei, hva er vel langvarig helse mot et merke i Birken eller en ok strandform?

Trening er jo sunt, eller?

P.S. Dersom du perseptivt akkurat har lest at bevegelse frarådes, kommer her en oppklaring. Bevegelse er ”et must”. Vi beveger oss for lite i dag. Men for hard trening i forhold til de oppbyggende momentene i livet skaper et energiunderskudd. Alt krever energi. Bruker du din energi på tredemøllen og ikke har nok overskudd, ofres immunsystemet. Ofrer du immunsystemet sier du velkommen til sykdom.

”Å gå er menneskets beste medisin” – sa Hippokrates, som er ”faderen til den moderne medisinen”. Det er et ganske smart sitat. Å gå aktiverer mange av kroppens naturlige reflekser, men det øker ikke pulsen i stor grad. Det er som å bruke telefonen samtidig som man lader den. Ganske smart.

26 nov 2012

OHlala

2 kommentarer til “Trening – er det alltid så sunt?
  1. ya boi sara sier:

    kys

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.