Søvn. Undervurdert.

Nye fantastiske treningsformer. Forskningen avdekker nyskapende intervall-soner. Blåbærs-piller fra reneste skoger. Mindfullness. Helsetiltak finns det flere av. Heldigvis. Men det kan bli pretensiøst til tider. Systemhelse tar idag opp den reneste formen for hvile, altså søvn. I en tid der mennesket presterer og leverer, og er on-line 16 timer i døgnet, er kravet til hvile større enn før. Antall timer søvn, og kvaliteten under disse timene derimot, er synkende. Underskudd på søvn er en sikker måte å bevege seg feil vei fra det meste. 

Det finns minst et ti-talls hormoner og signalsubstanser som direkte påvirkes av søvn. Vitenskapen har fremdeles mye å avdekke gjeldende hva som egentlig skjer under søvnen, men vi vet nok for å kunne påstå at det er en viktig del av helse-pusslespillet. Alle som har en kropp kan skrive under på at en god natts søvn skaper en kropp som er vital, mens våken-netter, urytmiske søvnmømstre, avbrutte netter og reising over tidssoner kan gi trøbbel i form av nedsatt konsentrasjon, et svekket immunforsvar, tretthet osv osv.

Før, i den gode gamle tiden, da alt var bedre (og de som ikke er født mer gaven å tolke ironi får seg en påminnelse her), var det ikke stort å gjøre etter mørkets frembrudd, enn å legge seg til rette og få seg en god natts søvn. Idag, men elektrisitet lett tilgjengelig, lar vi den naturlige døgnrytmen og søvnbehover miste kampen mot sene nyheter, den nye serien, og chatting på nettet, eller kanskje litt surfing på en eller annen side.

Siden mennesket er vevd in i de naturlige syklusen i naturen, vil en forstyrrelse av døgnrytmen og minsket søvn (mengde og/eller kvalitet) skape forstyrrelser i det hormonelle miljøet. På kort sikt litt trøtt, på lang sikt helseutfordringer. Det er bevist at skift-arbeidere blir syke dersom de snur døgnet over tid. Mennesket behøver altså sovepå natten, vi behøver reparasjon og hvile, og den enkleste formen kommer i form av søvn. 8 timers søvn midt på dagen og 8 timers søvn fra kl 23 gir altså forskjellig effekt, på grund  de hormonelle svingningene som følger solen gjenom lys og mørket.

Er du ikke helt på topp, sekken full med energi og smertefri, kan du stille deg spørsmålet; «har jeg nok timer (og til rett tid) «på lading»? Får mine oppbyggende, anabole krefter nok næring gjenom hvile, eller prioriteres det ned på grunn av «bedre ting» å gjøre? En god natts søvn er enkleste vei til bedre helse. Å sove er kanskje den viktigste og enkleste måten å besøke hvilen på, men den kommer også i andre former. Mer om det i den i kommende helseboken fra Systemhelse.

Les gjerne denne artikkelen som snuser in på temaet –> vi gjør idag for mye, og er for lite!: 

Ole Haslestad, Systemhelse, 14/4

P.S. Hviledagen er holdt hellig, innlegg skrevet forrige uke ;)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.