Sjokolade – god samvittighet?

Sjokolade er for mange nytelse av dimensjoner. For en del kvinner er det noen ganger i måneden en nødvendighet. For andre er det hverdagskost. Men for mange er samvittigheten etterpå ikke like søt som smaken når den spises. Er det på tide å gjøre et oppgjør med samvitigheten og konkludere med at sjokolade faktisk er sunt?

«Sukker er usunt». En vanlig tanke. Og det stemmer jo at for mye sukker skaper problemer. Men dersom vi holder oss til mengder som ikke belaster vårt blodsukkerregulerende system, er det mye som tyder på at sjokolade er sunt for oss. Det er kanabønnene i sjokoladen som er ingrediensen som har de største positive effektene. Dermed burde man, dersom sunnhet står i sentrum, sikte på den mørke sjokoladen, som har en støre andel kakaobønner i seg. I kvalitretssjokolade er det kakaofettet som utgjør fettdelen, men i litt billigere sjokolade kan det være erstattet med andre ting. Som ved intak av all mat: kvalitet på råvarene er en viktig faktor.

Mengden er også en faktor. Det er neppe så bra å spise platevis av sjokolade hver dag. Mange av forskningsrapportene tyder på at ca 7 gram per dag er best. Men mer er lov, spør du meg!

Her er noen av de stoffene somvi finner i sjokolade som gir oss helseeffekter:

Koffein: Oppkvikkende. Norge er det landet i verden drikker mest kaffe per inbygger.

Magnesium: Mineraler er viktige. Magnesium er det mineralet som de fleste har mangler på (for lite av), over 80% av befolkningen. Magnesiumbrist ved menstuasjon er nok grunnen til kvinners trang til sjokolade før, under og etter menstruasjonen. Andre kilder til magnesium er bl.a. grønnsaker, havssalt og nøtter.

Antioksidanter: Melkesjokolade har dobbelt så mye antioksidanter som den kjente kilden til dette, blåbær. Mørk sjokolade har 6 ganger mer. Antioksidanter måles i ORAK. Antioksidanter hjelper mot såkalte frie radikaler, som skaper stress på cellenivå, det som gjør at «jern ruster når det utsettes for regn».

Sukker: Viktigste energikilden.

Kakaobønnene kan være positivt for å forebygge følgende: PMS, hjertesykdom, høyt blodtrykk, hjerneslag og stress.Det kan også bedre konsentrasjon og humør. Trenger du fler argumenter?

Liker du best sjokolade i ruteform, i fondanten, kaken, i koppen eller som milkshake?

Chocol(ALL)te IN!

OH, 5 Movember, 2012

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.