Passelig mett?

Vi blir alt større. Tyngre. Fetere. Dette er noe vi vet, og det vi vet konsekvensene. Allikevel klarer vi per dags dato ikke å stabilisere den kollektive vekten, på tross av at kunnskapen er større en noensinne. Eller er den det?! Om kunnskapen er der, men den sunne kroppsvekten legger på seg i retning av sykdom, hva er bakgrunnen for den kollektive vektøkningen da? Systemhelse løfter noen tanker om hva som skal til for å skape balanse i kostholdet (inntaket).

Jeg var på tur i Afrika for noen år siden med to venner. Vi var aktive med vannsport, og følte nok vi fortjente å spise skikkelig. Vi var innlosjert «all inclusive», men buffet til alle måltidene. Tre glade gutter, glade i mat. Etter noen dager tok jeg meg selv i å gå to ganger per måltid for påfyll, altså 3 tallerkener med mat. Ikke fordi jeg trengte det, men fordi det det var gott. Eksotisk afrikansk mat. Mmmmmm. Selv om jeg var bevisst på at det ikke var helt bra, gjorde jeg det flere dager. Til jeg til slutt tok tak i situasjonen, og bestemte meg for å slutte når jeg var mett (etter en tallerken).

Vår kollektive overvekt kan sies å være multifaktoriell. At inaktiv hverdag og en historisk tilgang til ubegrenset med mat er absolutt med på å skape en forutsetning for at vi kanskje koser oss litt vel mye til tider. Når de «til tidene» blir litt for ofte og mange, så er overvekt resultatet. Som du kan lese av tittel- bildet jeg tok på en restaurant-meny i Oslo: «2 retter tilsvarer metthetsfølelsen av en hovedrett (vi anbefaler å spise 3 retter eller flere)». Under der igjen var det rabatterte priser dersom man bestilte 4-5 retter. Greit å kose seg litt, men kanskje ikke rart det resulterer i….

bild kopi 4

På 1960-tallet: 5% av menn mellom 40 og 44 år med fedme. Idag: 24%

35% av alle voksne var overvektige i 2008. 11% sykelig fete.

1,4 mrd. mennesker overvektige i verden.

 

Hvordan skal vi få til å holde oss til 2 retter når vi kan ha 5 for litt billigere pris (per rett)? Og det er jo så godt.

Alle vet at det gjelder å begrense sitt inntak til det normale, og likeså med aktivitetsnivået. Man behøver ikke mosjonere så mye for å holde en sunn vekt (dersom man spiser sunt), men det hjelper.

Her er noen ord om å spise passelig mye. Teksten er hentet fra boken «You Are a Superwoman – Defeat Your Kryptonite and Release Your Inner Strength!», og er således på engelsk. Mat-kvantitet er en av 4 hovedprinsipper i «The Superwoman Diet»:

 

«Everybody knows that food calories must match energy expenditure to achieve a balanced and healthy body, but there might be a discrepancy between understanding and actually managing balance, not to speak of optimizing your intake. There is a difference between knowing what to do and doing what you know. Relearning how to fuel yourself with the proper amount of food is crucial to your well-being.

There are potentially several reasons for under- or overeating. Before we go into them, we must understand why we eat. And there is only one valid answer to that—nutrients. We eat so that we can continue to live. Taste, and the satisfaction we experience when eating, are only sensory feedback to ensure that we give our body what it needs. You need to understand this because it helps to remind yourself to eat proper amounts for your meals. As stated before, it all starts at the level of thought. Having an awareness of the why we eat sets you up for the right action plan. So what are common culprits or reasons for eating too little or too much?

 

Undereating. I would guess that the biggest reason for undereating in the Western world is the perception that keeping caloric intake to a minimum is the best (only?) strategy not to gain weight. First of all, this belief is not true, and, second, it is harmful because undereating doesn’t meet the body’s requirement for nutrients and energy. Your body needs energy to run all the functions of its organs, even in rest. If you don’t give your body its daily “maintenance dose” according to its basal metabolic rate, you will use energy needed for vital organ and immune functions to fuel your muscle system as you move, work out, and execute daily tasks. Your body will break down energy stored in tissues like the muscles, which decreases your metabolic rate, starving the body for energy and making it more difficult to function optimally on future occasions. You are now swapping long-term health for short-term survival. Not a good idea. Women who live like that will not be Superwomen for very long. At June`s lunch table, her friend Katie is fasting and June is on a low calorie detox regimen. Though we do not know their need for energy through this setting based on the information we get from the lunch table story, one can guess that they base their philosophy on theories more than feeling how much to eat. One can perhaps assume that they run low on energy by their approach, if energy is needed throughout the day.

 

Overeating. Emotion-driven binging may be the most common reason for eating too much. Eating changes our physical state in a powerful way, and it’s easy to make eating a way of coping with emotions. It is not an adequate way, though, as weight-related issues might be a result. It’s like feeding a vending machine with too many coins. “Comfort” eating to cope with stress, depression, boredom, or loneliness are examples of emotional eating. We must learn to handle problems in the proper way, and food consumption can’t be the only way. You shouldn’t reward yourself by eating. You are a Superwoman, not a dog.

The consumption of food must be regulated by the body’s demand for energy, which is determined by your activity level. Now is a good time to remind you that you should sense the need for energy as it varies from day to day with your activity. Viewing the body as a calculating machine for calories is a perfect strategy to end up stressed and not properly fed. Wild animals do not suffer from obesity, in spite of their lack of access to the calorie guidelines. If you do not go within (information by sensory feedback), you go without.»

 

Lykke til med å finne ut hvor mye det passer deg å spise, for at du skal leve ditt liv som du vil :)

/Ole Haslestad

 

Skjermbilde 2013-11-27 kl. 15.49.10

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*