Mot-I-(nno)vasjon

Du har hatt en lang sommer, fylt med sol, bad og ferie. Noe godt i glasset og grilling av ypperste klasse. YOLO har aldri blitt uttalt mer frekvent. For en skandinav er sommeren årets høydepunkt, den eneste gangen i året ferien på alvor kan kombineres med nærvær av venner og familie, men fravær av dun. Straks finner du deg selv tilbake på jobb, med gamle rutiner, på godt og vondt. Nå er spørsmålet: hvilke er på godt, og hvilke er på vondt? Får du til å skape forandring der du ønsker? Systemhelse marinerer litt på fenomenet drivkraft, såkalt «motivasjon». 

Når du tar av deg solhatten, og trer på deg de gamle rutinene, kan det hende at du roper «hurra». Det kan også tenkes at du sukker og ønsker sommeren skulle vart litt lenger. Faktum er uansett at sommeren er på hell, og du skal in i de gamle rutinene igjen. Dette skiftet kan være like markant som etter nyttårshelgen, så hvorfor ikke sette fortiden i perspektiv, og finne ut om det er noe du vil forandre eller få til i fremtiden? Det vil kreve motivasjon, men også noe mer. Let`s go;

Du har sikkert hørt uttrykket indre og ytre motivasjon. For å gjøre det enkelt, all motivasjon kommer til syvende og sist innenfra. Selv om   ytre faktorer påvirker, er «mot-I-vasjon» alltid noe som er innom individet. Så isteden for at vi deler opp motivasjon som en kake i noen stykker, la oss stille spørsmålet;

1. «Hva vil du?». «Hva ønsker du oppnå?» «Hva er din drøm?». For å skape momentum for forandring behøver du et mål. Alle har mål, særlig ubevisst beveger vi oss konstant mot og fra situasjoner, aktiviteter og mennesker. Å «klare seg gjennom dagen», er også et mål. De som er flinke til å definere sine mål, øker sin treffsikkerhet for å lykkes. For hvordan skal du få til noe du ikke helt vet hva er? Så hva er ditt mål for sen-sommeren og høsten? Hva er viktig for deg? Hva skal du skape?

2. Dersom du vil få ønsket ditt oppfylt, holder det ikke med å drømme, å sette et mål, men du må sette opp noen steg som tar deg dit! Dersom du vet hva som kreves for å nå målet, er det gjennomføringsevne, disiplin, som vil avgjøre ferden mot målet. Uten gjennomføringsevne, ingen målgang. Uten mål, vanskelig å iverksette hensiktsmessige tiltak.

3. Målet er nå satt, og du har en plan som vil lede deg mot målet. Det vil kreve disiplin. Dette igjen, krever at du har et «mind-set» som støtter deg. Siden vi til stor del styres av det ubevisste – det vi nødvendigvis ikke vet noe om – kan din reise mot målet lett stoppe opp grunnet ubevisste tanker som ikke støtter ditt mål. Klarer du aldri å fullføre din plan for å oppnå det du ønsker? Da er det på tide å finne ut om 1) målet er aktuelt, og om det er det, 2) hvorfor klarer jeg ikke gjennomføre planen? hva kan være tanker om meg selv og omverdenen som hindrer meg i å gjennomføre? Lag så en liste på noen sannheter du velger selv som støtter deg på veien.

Eksempel: «Jeg ønsker å trene 3 ganger i uken, fast, hele året».

1. Hva er målet med det, hva vil det gjøre med deg?

2. «Hva må jeg gjøre for å få det til?» (ja, faktisk trene 3 ganger i uken, men også kanskje ordne barne-pass, planere og effektivisere mat-rutiner så jeg får tid, osv).

3. «Støttende tanker» (jeg fortjener det, det gjør meg godt, «»treningen er slitsom» er bare en utfordring til meg selv når jeg tenker på å droppe treningen – jeg spiser den late delen av meg selv til frokost!» eller lignende.

 

Lykke til :)

P.S. Det er ikke min feil om du lykkes eller mislykkes – til syvende og sist, kommer det fra deg mot-I(nnenfra)vasjon!

//yOLe

1 kommentar til “Mot-I-(nno)vasjon
  1. rolf sverre anke nielsen sier:

    bra skrevet,gjennomtenkt og klokt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.