Flow Motion

En kropp som fungerer (og leverer) har en «flyt», det vil si at alle kroppssystemene opererer som de er tenkt, uten hindring. Nervesystemetet vil da sende signaler som det skal, hormonsystemet får sendt sine «budbringere», og blod og lymfe sirkulerer som det skal. Denne tilstanden kalles i den østlige medicinens filosofi for flyt av «chi/Qi». I vestlig tankegang heter det «frisk». Hvordan får man det til?

Noen forutsetninger skal oppfylles for at tilstanden «flow motion» skal oppstå. Alla mennesker har vært i denne tilstanden. I voksen alder er det mer sjelden at alt fungerer på topp – men muligheter for å trimme systemet finns der, lettere tilgjengelig enn du tror. Det handler om å skape en kropp som lever i harmoni med de biologiske forutsetningene som vi er skapt for. Letterre sagt enn gjort når hverdagen for mange består av vekkerklokke, corn flakes, data, kjøring hjem for å spise kavring og legge seg etter litt tid foran TVn. Bildet er, som du som har lest artiklene her på systemhelse.no er klar over, sammensatt og systemisk. Det kjemiske (bl.a. mat), det fysiske (bevegelse, ergonomi osv) og tankene styrer totaliteten – «det bildet som vises på livets monitor» for å si det sånn.

En snarvei til «flow motion» er bevegelse. Gjenom rett bevegelse vekkes de reflekser som er nedarvet i vårt DNA. Når kroppen beveger seg rett, påvirkes alle systemene i kroppen. Kurset «Flow Motion» er satt opp i Oslo lør 31 aug-søn 1 sept. På torsdag kan du få oppleve hvordan denne type trening fungerer, da vi setter opp en intro for å vise hvordan vi kan øke bevegelseskvaliteten (og dermed forandring i det mentale , indre organer osv osv.). Ingen kostnad, annet enn noen forbrukede kalorier :-)

Når? Torsdag 30 mai kl 17.00-18.00

Hvor? Frognerparken ved ingangen til Frognerbadet/Frogner Stadion ved Middelthuns gate

Du stiller opp i treningstøy kl 17.00, aktiviteten for dagen er lett jogging med korrigering av bevegelser for å skape «flow motion». Påmelding ikke nødvendig, jeg er der fra 16.50, og etter 17 trekker vi in i parken for litt «bevegelses-lek». P.S. Fokus ligger på rett bevegelse, ikke kondisjon. Det passer derfor alle, det er ikke krav til tempo, så det er trygt å stille for sofapoteter og eliteløpere. Du kan lese mer i denne artikkelen om løping .

Et eksempel på hvordan det KAN (men ikke skal) se ut: marathon-runner1

Vel møtt!

Mvh Ole Haslestad, Systemhelse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.