Er begge hjernehalvdelene hjemme?

Hjernen, vårt overordnende kontrollerende system, består av flere spesialiserte deler, som tilsammen utgjør en helhet. Du har kanskje hørt om «høyre og ventre hjernehalvdel?» Litt om halvdelene og helheten…

De to hjernehalvdelene kan ses som to prosessorer med forskjellig oppmerksomhet og funksjoner. Høyre hjernehalvdel har «ansvar» for kreativitet, musikalitet, det kunstneriske, helhet, sansene og sammenheng. Det er altså den delen som gjør oss i stand til å se «hele bildet». Venstre hjernehalvdel er logisk, matematisk, og prosesserer linjært (A til B). Den er detaljert og analytisk. Språksentrumet sitter i den venstre delen.

«In his left brain, there is nothing right, and in his right brain, there is nothing left!»

Vi har i noen generasjoner har fokus på detaljer, deler, og plukket fra hverandre mennesket til for eksempel hode og kropp – psykisk eller fysisk. Selv om vi selvfølgelig behøver forske smalt, er det til syvende og sist helheten som gjelder. Og høyre og venstre hjernehalvdel jobber (helst) sammen (dersom det gjelder å skape et funksjonelt, vitalt individ).

Siden noen funksjoner krever mer «arbeidshukommelse» fra den ene halvdelen enn andre, kan vi i perioder «overbelaste» den ene hjernehalven. Etter en dag forran pc`n med regnskap kan det altså være grunn til å tro at vnestre hjernehalvdel har vært i aksjon. Når tavlen er malt i helgen, har høyredelen fått lov til å blomstre.

Hvor mye tid bruker du til kreativitet, bevegelse, musikk, kunst…?

En enkel måte å skape balanse mellom høyre og venstre hjernehalvdel, er å gjøre bevegelser i diagonale mønstre med kroppen. Siden høyre hjernehalvdel hovedsaklig styrer venstre del av kroppen (og omvendt), kan man skape aktivitet i begge hjernehalvdelene (gjennom hjernebalken, eller corpus callosum) gjennom å gjøre kryssmønstre, det vil si å bevege begge kroppshalvdelene samtidig.

Du kan lære mer om dette ced å google på f.eks. «brain gym»

Nedenfor følger to eksempler på øvelser du kan gjøre for å balansere de to delene.

1. Hook-ups: Sitt med kryssede armer og bein i noen minutter.

2. Kryssgang: Gå på stedet og la hø arm eller albue møte venstre kne (og omvendt), f.eks. 30 steg.

 

En artig test for å «finne ut om du er venstre- eller høyredominant» mtp hjernehalvdelene, sjekk ut den roterende damen.

Lykke til, og husk: hjernen er mer kompleks enn oven beskrevet. Men at det er flott å variere oppmerksomhet og aktiviteter som trimmer de forskjellige funksjonene, er nok bra for både velvære, og også å få ting gjort i livet :)

Rett etter 1 advent 2012,

Ole H

 

   

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*