Energi!

Læren om Vitalitet handler om hva som skaper det som i den alternative medisinen kalles «balanse». På cellenivå jobbes det for å skape homeostase, som er et annet ord for likevekt. Kroppen har mange systemer for å skape best mulig likevekt til enhver tid. Dette er en del av vår overlevelsesmekanisme. Men hva gir egentlig energi?

Ulike mennesker får energi av forskjellige ting. Noen synes det gir energi å være sosiale, andre mener det tapper dem for krefter. Siden det er vår opplevelse av omgivelsene som skaper våre kroppsreaksjoner, vil våre gamle erfaringer være med på å bestemme hva som gir glede og energi. Våre universale biologiske lover dikterer imidlertid noen enkle retningslinjer som gjelder oss alle. Vi behøver;

  • Søvn: «8 timer» er en etablert sannhet om en passende og tilstrekkelig mengde søvn per døgn. Når på døgnet vi sover innvirker også på vår fysiologi. Vi er ikke nattedyr, og kan ikke se effektivt i mørket. Vi er designet for å sove og hvile når det er mørkt ute. Våre hormoner følger på denne måten syklusen av lys og mørke, og når vi forskyver den naturlige søvnrytmen og legger oss i de sene nattetimene, skapes en hormonell stress som kan lignes den vi får ved jet-lag. Når man flyr til andre tidssoner pleier man å si at det tar en dag å kompensere for hver times tidsforskjell. Dette for at den forstyrrende rytmen skaper urytme i det hormonelle miljøet. Hvordan er det da når man treffer puta kl 03.40 en søndags morgen etter en tur forbi kebab-sjappa på vei hjem? Er det rart att mange som har bikket 25 år ikke føler seg «ovenpå» før onsdagen? :)
  • Mat: Vi behøver næring for at cellene i kroppen skal fornye seg og gjøre jobben sin. Vi behøver proteiner for å bygge struktur, fett for nervesystemet og hormonsystemet, og karbohydrater for energi. Vi trenger vitaminer(nei, ikke de hoppende vitaminbjørnene!), mineraler og sporstoffer. Når kvaliteten og kvantiteten på det vi spiser ikke er tilfredsstillende, skapes energikaos. En etablert sannhet om mat er «5 om dagen» og «å spise hver tredje time for stabilt blodsukker». Det høres vel statisk og ufleksibelt ut, men kan tjene som en basis for dette innlegget, vi kommer tilbake med mer tanker om dette senere.

Noe mat tar energi gjennom at kroppen må bruke mer energi på å bryte det ned enn det gir til å øke din energi. En matgruppe som skaper plager for mange er korn, fra brød, pasta og frokostblandninger. Du kan lese mer om det i bloggen til Pål Jabekk:

Bildet ovenfor er på boken Vitalogy, som jeg fant i bokhyllen til en kollega forleden. Designet og navnet preger også det tredje albumet til Pearl Jam, her er en låt fra dette albumet

:-)

So long folks

Ole Haslestad

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.